<< VISSZA - RELIGIO
Jézus Krisztus a kereszténység kulcsfigurája, központi személye, akit több jelzővel is illetnek, mint többek között: Isten Báránya (lat.: Agnus Dei - János Evangéliuma 1:29), Zsidók királya, Isten Fia, Messiás és Üdvözítő. Krisztus egyaránt történelmi és bibliai személyiség, akinek születési idejét éppúgy nem tudjuk pontosan meghatározni, mint haláláét. A tudósok úgy vélik, hogy i.e. 6-ban vagy 4-ben születhetett, míg halálának időpontját i.sz. 29-re vagy 33-ra teszik. Ismerkedjünk meg tehát Jézus történelmi és hittörténeti alakjával, hogy tisztában legyünk személyével mindkét véglet szerint egyaránt:
1.) JÉZUS A TÖRTÉNELEMBEN
Jézus történelmi szempontú megközelítéséről érdekes teóriák születtek, melyek nagy része régészeti kutatásokon alapszik. Egyes tudósok úgy vélik e leletek alapján, hogy valószínűleg történelmi szempontból létezhetett Krisztus a valóságban is, ám jóllehet, hogy előtte is volt már valaki, akit ugyanúgy messiási képpel ruháztak fel, mint őt. Több korabeli lelet is bizonyítja, hogy valamilyen módon az Üdvözítő használta azt, például egy kutatások alatt előkerült kőkorsón megtalálták ujjlenyomatait, míg jeruzsálemi régészek elméletileg rábukkantak a sírra, ahol eltemették halála után. Érdekes támpont a történészek megközelítése szerint az is, hogy az egyetlen hiteles irat, mely nagyban hozzájárul a Messiás életének feltérképezésére, a négy újszövetségi irat, a négy evangélium, kortörténeti szempontból ugyanis ezek adnak valamiféle leírást arról, hogy hogyan született és halt meg Krisztus.
A Jézus létezését illető kutatások a 18. században maradtak abba, amikor Albert Schweitzer, német kutató 1906-ban publikálta a kutatások eredményeit a férfi életét illető kérdésekre válaszolván. Egy biztos: Jézus történelmi személye a mai napig vitatott, az egyetlen ránk maradt és hiteles élettörténeti leírását a teológiai vonakoztatásban megközelíthető evangéliumok adják meg nekünk éltekörülményeiről.
2.) JÉZUS A BIBLIÁBAN
Jézus Krisztus a az újszövtségi Szentírásban, a négy evangéliumban szereplő központi személyiség. A többségi keresztény tanítás szerint - az Atyaisten és a Szentlélek mellett - a Szentháromság egyik személye: Isten fia, aki emberré lett, természetfeletti csodákat tett, tanított, keresztre feszítették, meghalt, sírba helyezték, de a halálát követő harmadik napon feltámadt. A Biblia és a keresztény hagyomány szerint azért jött, hogy megmentse a világot, azaz a bűneiből megváltsa és megszabadítsa az egész emberiséget. Az üdvtörténeti teológiában Isten elküldte gyermekét - Isten Fiát -, és feláldozta az emberiség bűneiért megváltásképp. Isten megdicsőítette Krisztust a feltámadással, ami azt jelenti az embereknek, hogy a halál nem uralkodhat rajtuk korlátlanul, az örök élet lehetősége kinyílt számukra: „Én vagyok a feltámadás és az élet: aki hisz én bennem, ha meghal is, él; És aki csak él és hisz én bennem, soha meg nem hal." (Jn.11:25-26). Ez a keresztény örömhír, ami az evangéliumok végső mondanivalójának alapja. Amit Ádám és Éva elrontott - az engedetlenségük miatt bűnbe estek -, azt egy másik ember, Jézus helyrehozta engedelmességével és áldozatával. Jézus kiállta a pusztában a sátán kísértéseit, a sátán földi hatalmát, „ajándékát" elutasította; majd bárányként fogadta el Isten tervét, a kereszthalált, mely után az Atya megdicsőítette őt a feltámadás által, és ültette őt a maga jobbjára a Mennyekben. Ádám és Éva tettének büntetése a halál, Jézus áldozatának ajándéka az örök élet. Bár szűk az út, aki követi Jézust, üdvözül. Az örök élet elérésére csak Jézus Krisztuson keresztül van lehetőség. "Jézus vére azért folyt ki a kereszten, mert „vér kiontása nélkül nincsen bűnbocsánat" (Zsidók 9:22). Jézus bűn nélkül élt a földön, az ő vére bűntől mentes, tökéletes áldozat. „Mivel a bűn zsoldja a halál" (Róma 6:23), neki nem kellett volna önmagáért meghalni. A Róma 6:23 viszont folytatja: „az Isten kegyelmi ajándéka pedig az örök élet Krisztus Jézusban, a mi Urunkban". Tehát ez a vér alkalmas, hogy eltöröljön minden bűnt. Ezért járt Isten Fia a földön. „Aki hisz a Fiúban, annak örök élete van", /Jn 3:36/.
RELIGIO-PORTAL
|