<< VISSZA - RELIGIO
Röviden a két ünnepről csak annyit jegyeznék meg, hogy mindkettőt egy időben ünnepeljük, de vannak azonban az egyiknek bizonyos elnevezései. Így például nagyhétben megkülönböztetünk egymástól virágvasárnapot, nagycsütörtököt, nagypénteket és nagyszombatot. Nagyszombat egyben húsvét kezdete is, mert ekkor támad fel halottaiból Jézus Krisztus, ahogy ezt az Apostoli hitvallás szerinti Hiszekegyben (latinul Credo) is imádkozzuk:
"Keresztre feszítették, meghalt és eltemették. Alászállt a poklokra, harmadnapon feltámadt a halottak közül...".
Ebben az imádságrészletben azonban benne foglaltatik nagycsütörtök és nagypéntek ideje is, ugyanis az egyik napon a zsidó nép követelésének értelmében Pilátus kereszthalálra ítéltette Jézust, majd a nép fel is feszítette őt.
"Tizenkét órától a harmadik óráig sötétség lett az egész földön.(...) Éli, Éli, lamá sabaktáni. (=Én Istenem, Én Istenem, miért hagytál el engem?)" /Mt 27, 45-46./
A fenti idézet Máté Evangéliumából való, amely utal nagycsütörtök estéjétől a nagypéntek napjáig tartó időszakra, amikor is Krisztus meghal a kereszten, hogy megszabadítsa a bűnöktől ezáltal a világot.
Nagyböjt azonban merőben más megfogalmazás alapján közelíthető meg, ugyanis ekkor szigorú hústilalom van érvényben a fent már említett nagycsütörtökön illetve a szintén említett hamvazószerdán.
Szokás még a Krisztus kínszenvedését felvezető fájdalmas vezekléssel töltött körmenet, melyben a hívek végigjárják naponta a keresztutat. A nagyobb városokban - esetleg falvakban - stációkat állítanak fel és minden stáció előtt elimádkozzák a bűnbáníti imádságokat. Ezidő tájt szokás szerint Međugorjéba megszervezik az első zarándokutat, melyen szintén szigorú böjti szokásokkal tarkítva imádkoznak, és a Jelenések hagyén felállított stációk mentén keresztutat járnak a hívek. Bizonyos városokban, településeken azonban kimondottan találunk olyan kegyhelyeket, templomokat esetleg kápolnákat, ahol püspöki engedély ellenében az épületben is találhatók ilyen keresztúti ájtatosságra hívó stációk, melyk mentén szintúgy, mint a szabadban naponta keresztutat járnak, így emlékezve az egykor kínhalált halt Krisztusra.
RELIGIO-PORTAL
|