<< VISSZA - RELIGIO
Az alábbiakban megismerhetitek Szent Pál apostol leveleit, melyek konkrétan valamely népcsoporthoz íródott ókeresztény művek, ám mégis az újszövetség fő elemeit jelentő szerzemnyekről van szó esetükben, íme:
1.) 1. ÉS 2. KORINTHSUI LEVÉL
Mindkét mű görög nyelven íródott, ókeresztény műalkotás. Tulajdonképpen Szent Pál célja a levelekkel a Korinthusban működő ősegyház megreformálása volt. Az első korinthusi levél eredeti kézirata i.sz. 51-52-ben íródhatott, ám ez a leirat nagy valószínűséggel elveszett. A Szentírások által ismertetett levél keletkezési ideje i.sz 57 húsvétja minden bizonnyal. Témája elsősorban az egyházszakadástól való intés, anyagiasság, paráznaság stb., irodalmilag megtalálható benne a logika és a szarkazmus keveredése.
Ezzel szemben a második korinthusi levél keletkezési ideje feltehetőleg i.sz. 57 vége, mely irodalmi stílusa alapján egyezést mutat az első levéllel. Elődje egy efezusi keletkezésű, szigorú hangvételű levél, amely végül nem maradt fenn az utókor számára. Tartalmi vonatkozásban ellentétben áll az 1Kor-ral. A levelet Pál Filippiben írta, s ezt nevezzük ma 2Kor-nak. Tulajdonképpen a levél célja Pál újabb korinthusi látogatása volt, melynek hitelességét jellegzetes hangneme támasztja alá. Protokanonikus művek.
2.) KOLOSSZEI ÉS FILIPPI LEVÉL
A kolossei levél az újszövetségi művek páli gyűjteményébe tartozó levele, akárcsak a filippi levél, habár a két mű közötti különbségek szembeötlők. A kolossei levél abban az időszakban keletkezett, amikor Szent Pált tanításai miatt börtönbe vetették, mivel megtért a keresztény hitre, az előzőleg keresztényüldöző mivotából. A levelet egészen a 19. századig Pálnak tulajdonították, noha ez az érv mára már felborult, mivel a szerző csak az ún. páli hagyományokat követi, habár meglehet, valójában nem is az apostol a szerzője. A mű az i. sz. 60-as években keletkezett, teológiája nem szól másról, mint arról, hogy valójában Jézus a teremtés ura.
A filippi levél ezzel szemben csak feltételezi, hogy Pál börtönben van. Keletkezési ideje feltehetőleg i.sz. 54-57 körül keletkezett. Bizonyos azonban az a feltételezés, hogy több levél ötvözete. A levél voltaképpen arról szól, hogy Pál apostolt az evangélium hirdetése miatt börtönbe zárják, ahová a filippiek pénzt küldenek, amit az apostol el is fogad. Eközben a keresztény hitben élő városlakó népet más, ugyancsak a Filippiben élő polgárok megtámadják, amely támadás felszámolására sürgeti Pál az istenhívőket, s arra buzdítja őket, hogy egységes közösségként képesek elviselni mások megaláztatásait. A levél célja azonban ezzel nem merül ki, ugyanis röviden az a történet lényege, hogy amilyen részben osztozunk másokkal a szenvedésben, úgy osztozzunk velük az örömben is, ugynais az egységes közösség minden akadályt legyőz, ami eléje magasodik falként.
Mindkét levél protokanonikus mű.
3.) RÓMAI ÉS GALATA LEVÉL
Sznet Pál rómaiakhoz írt levele az Újszövetség hatodik könyve, mely egyben a lutheránusok legfőbb szentírási irata is egyben. Keletkezési ideje kétséges, de valószínűnek tartják, hogy Korinthoszban íródott. Kulcsszava a mgigazulás, melynek alapjaként úgy hirdeti az isteni hitigazságot, mint a hívőknek szóló üdvözítő erőt. A levél Isten dicsőítésével végződik. Szerkezeti felépítése:
A Római levél négy szerkezeti egységre bontható, mely áll:
-
Bevezetés
-
Isten igazsága
-
Szent Pál intelmei
-
Befejező rész
Szent Pál levele a Galatákhoz feltehetőleg i.sz. 55-ben íródott, ókeresztény irat. Címzése szerint Galáciába íródott az ottani pogánykeresztények megtérítésére. A levél Szent Pál apostol életének egy rendkívül fontos önéletrajzi forrása, mely a szerő tekintélyének deklarálásával kezdődik, mely által azt taglalja, hogy igehirdetői megbizatását Istentől kapta. A levélből érződik az erőteljes galata-bírálat, valamint a szándékos megszégyenítés is, sőt az is érzékeljető benne, hogy konkrét személyeket vádol meg bennük. Célja, hogy bizonyosságot tegyen arról, hogy az üdvösség hordozója valóban maga, Krisztus. Mindkét levél protokanonikus mű.
4. SZENT PÁL LEVELE TITUSHOZ
Szent Pál Titushoz írt levele a három psztorális levél egyike, mely az Újszövetség köynvei között található. A levél szerzője Pálnak, Krisztus apostolának mutatja be magát, akinek feladata Krisztus evangéliumának hirdetése Isten szent rendelése szerint. Felépítése megegyezik a Timóteushoz írt első levélével. A szerző Ttutst közös hitben szerzett fiának nvezi, akit a hiányok pótlása miatt Krétán hagyott. Célja a levéllel az, hogy Titus megtanítson istenfélésre midnden, a szigeten élő embert, s ez alatt a térítő korszaka alatt minden vitás helyzetet kerüljön el, mert az leépítőleg hat rá és a közösségre nézve.
RELIGIO-PORTAL
|