<< VISSZA - RELIGIO
Jób könyve a zsidó bölcsességi irodalom egyik kiemelkedő alkotása, mely legkésőbb a Kr. e. 5.-3. századra tehető keletkezésének szempontjából. A könyv története Jóbról, a világ életében istenfélő, jómódú emberről szól, akinek mindene megvan, de ezt a sok mindent Isten elveszi tőle. Jób azonban ezeknek a csapásoknak az ellenére is az Úr szolgálatában áll, hiába próbálják ellene hangolni barátai. Ez a jótette arra sarkallja Istent, hogy, amit elvett tőle, abból duplát és triplát adjon neki a történet végére.
Jób könyve tualjdonképpen az általunk, a mai világban is állandóan feltett kérdésekre keresi a válaszokat:
-
miért kell meghalnia a jónak;
-
miért él hosszú életet, aki rossz és gyilkosságot követett el;
-
mi az oka a jó emberek szenvedésének;
Ezekre a kérdésekre drámai elbeszélések keretében kapunk választ Isten és Jób párbeszédéből.
A könyv egyébként egyértelműen Izraelben keletkezett, mely a zsidó egyisten-hit tükrében keresi az imént ismeretett kérdésekre a választ, sőt a tartalma az ókori keleti civilizáció irodalmában is fellelhető. Irodalmi szépsége azonban felette áll az ókori Kelet irodalmi megfogalmazásainak, ugyanis szép költői kifejezéseket találunk lapjain. Az egyszer biztos, hogy a könyv írója jól ismerhette az ókir keleti bölcsességkultúrát, mégsem mondható el az róla, hogy attól függően íródott.
Tanítása alapján sok hittudós másképp vélekedik Jób történetéről, ugyanis sokak szerint a szenvedő Izrael megtestesítője a könyv szereplője. A történet nem azt akarja szemléltetni velünk, hogy a jelen értékrendünkkel miképp hozható összhangba a szenvedés kérdése, hanem sokkal inkább az a célja, hogy Jób bűnei miatti vezeklésén és lelkiismerti vizsgálatán keresztül hogyan lehetünk mi is jobbá, boldogabbá. Ez esetben a vezeklő tudatot felmutató Jób barátai egy teljesen más értékrendet képviselő személyek, akik közül Elihu képviseli a jobbik értékrendet. Elihu szerint Isten mindenkor megfenyítheti gyermekeit a jó érdekében, ám ez túl kategorikus kijelentésnek tűnik, ehelyett Jób azt vizsgálja, hogy ártatlanságáa ellenére is szenved, és mi a szenvedés igazi oka.
Jób könyve szintén, a mózesi könyvekhez hasonlóan ökumenikusen elfogadott, protokanonikus bölcsességi irat.
RELIGIO-PORTAL
|